fbpx
Digitale markedsføringstrender 2022

7 Digitale Markedsføringstrender for 2022

Nytt år, nye trender og nye muligheter for oss markedsførere. I denne artikkelen vil vi gi deg et innblikk i 7 digitale markedsføringstrender du bør fokusere på og holde et øye med i 2022.

av | jan 14, 2022 | Markedsføring

Vi har fått en digital revolusjon

Året 2021 har vært et spesielt år for mange. Vi har måtte tålt stenging og åpning av samfunnet i forskjellige grader spredt utover året. Til tross for alle de negative sidene med denne spesielle hverdagen som vi nå er blitt så vant til, har det skjedd en digital revolusjon på knapp tid.

Nedstengingen av samfunnet har ført til at vi har måtte tilpasse oss med hjelp av digitale verktøy, og vi bruker nå stadig mer tid inne i den digitale verden på forskjellige apper og programvare. Denne økningen i digital bruk blant forbrukere har gjort at vi markedsførere også må jobbe annerledes, og tilpasse oss nye plattformer og publikum. Men hvilken trender kan vi forvente i 2022, lurer du sikkert på? La oss ta en titt på 7 digitale markedsføringstrender trender du bør fokusere på i 2022.

 

Digitale markedsføringstrender for 2022

Trend 1: E-post er fortsatt en av de viktigste kanalene

Det er tre trender som er omtalt å ha bidratt til prioriteringen av e-post markedsføring: Personalisering, automatisering og personvern. Visste du for eksempel at det er anslått at for hver (krone Finn norske tall) brukt på e-post fører til 4200% ROI (avkastning på investeringen)?

Men selv om e-post i seg selv er en fantastisk kanal, betyr ikke det at vi ikke må innovere her også. Forbrukere forventer mer av e-poster i dag enn bare ren tekst. Trender vi har sett i 2021 og som vil fortsette i 2022 er bruken av interaktivt og dynamisk innhold i e-postene, samt personalisering og automatisering av e-post utsendelser.

En ting vi markedsførere må være ekstra nøye på i 2022 er personvern, da det stadig kommer nye og strengere regler rundt dette. Det er nødvendig at man forstår GDPR før man begynner innsamling av e-poster og sender ut nyhetsbrev.

Trend 2: Førstepartsdata er viktigere nå enn noen gang

Dere har kanskje hørt om det før, men vi sier det igjen her for å poengtere viktigheten av det. Den omtalte “Cookiedøden” er allerede begynt, og flere nettlesere har startet å fjerne tracking fra tredjeparts leverandører fullstendig.

De nyeste iOS oppdateringene har også hatt stort fokus på personvern, som har ført til at brukerne nå kan velge om de vil bli tracket på tvers av apper eller ikke. Som du sikkert forstår, kan dette ha store konsekvenser for deg som markedsfører dersom du ikke samler inn egen data. Det er viktig å notere seg at tall fra Google Analytics og andre analyseverktøy kan ha en del feil i seg nå i dette skiftet fra tredjeparts- til førstepartsdata, så ta resultatene med en klype salt.

Trend 3: Videomarkedsføring er kommet for å bli

Video som et verktøy står veldig sterkt i markedsføring nå for tiden, og bør være en del av strategien din for 2022. Folk blir bombardert med alle mulige budskap fra forskjellige bedrifter hver eneste dag når de scroller gjennom sosiale medier, og undersøkelser viser at forbrukere foretrekker videoer foran bilder og tekst.

Appen Vine gjorde korte videoer på 6 sekunder populært, spesielt blant unge, og vi ser at denne trenden med korte videoer fortsetter på de fleste sosiale medier plattformer. Facebook anbefaler å ikke ha lenger videoer enn 15 sekunder for å få best mulig resultater, og apper som TikTok og Snapchat spesialiserer seg på korte og lett fordøyelige videoer.

Trend 4: De gode historiene selger

Ordene “innholdsprodusent”, “innholdsskaper” og “content creator” er de store buzz ordene i markedsføring for tiden, og det er ikke uten grunn. Godt innhold på tvers av alle kanaler er blitt utrolig viktig for å holde bedriften din relevant i den digitale verden.

Å skrive gode historier rundt produktene eller tjenestene man selger er essensielt for å engasjere målgruppen din. Mange bedrifter liker å skrive historier om seg selv, i stede for å fortelle målgruppen om hvordan produktene eller tjenestene bedriften selger kan hjelpe dem med problemet de har. Folk vet ikke alltid at behovet er der før de blir fortalt om det. Bedrifter som klarer å levere overbevisende historier vil se at innholdet skaper verdi for målgruppen, og er ikke bare innhold for innholdets skyld.

Trend 5: SEO og god brukeropplevelse er som hånd i hanske

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, er en av de eldste formene for digital markedsføring, og forbli relevant også i lang tid fremover. Folk bruker Google hver eneste dag for å søke etter løsninger på problemer de har, enten det er for å kjøpe nye sko eller finne nærmeste kafé. Da sier det seg selv, at å være synlig på Google på relevante søkeord er utrolig viktig for at ikke målgruppen din går til dine konkurrenter.

Nå som søkemotorene sine algoritmer blir smartere og smartere er det også blitt viktigere å fokusere på brukeropplevelsen på nettsiden, i tillegg til det tekniske når det kommer til SEO så klart. Det er viktig at nettsiden er enkelt å navigere seg rundt i for brukeren og ikke minst at innholdet er relevant. Har man ikke dette på plass kan det være vel så dårlig for SEO, da dette kan føre til høyere fluktfrekvens som er negativt.

Trend 6: Folk er blitt mer opptatt av bærekraft

Bærekraft er blitt viktigere og viktigere for forbrukere, og spesielt blant den yngre gruppen. En undersøkelse viser at imponerende 75 prosent av den såkalte Milleniums generasjonen (1980–1995) gjerne betaler mer for et produkt dersom det er produsert med bærekraft i tankene.

Det som derimot er spesielt, er at nesten ingen vet om bedrifters initiativ til bærekraft. I en undersøkelse gjort av Opinion hvor de spurte nordmenn hva de mener er Norges mest bærekraftige bedrift eller merkevare, svarte 70 prosent “ingen”.

Hva betyr dette for deg som markedsfører? Jo, det er viktig at man tør å snakke om bærekraft og promotere bærekraft gjennom sin kommunikasjon i sosiale kanaler slik at målgruppen vet om det. Det er dog viktig å sette en grense, og være ærlig og transparente med målgruppen. Dersom man overdriver hvor grønn man faktisk er, kan det bli sett på som grønnvasking, noe som er veldig mislikt av forbrukere så vel som investorer.

Trend 7: Less is more. Bli god på kanalene målgruppen din er på

Det er utrolig mange kanaler ute i den digitale verden, og flere blir det. Mange bedrifter velger å være synlig på så mange kanaler som overhode mulig, noe som i og for seg selv er bra, men ofte er innholdet veldig tynt og treffer ikke helt riktig når man ikke har en ordentlig strategi på det. Vårt råd er å spesialisere seg på de kanalene hvor målgruppen din befinner seg, og lage innhold tilpasset hver kanal.

Man kan for eksempel ikke automatisk lage samme innholdet for Snapchat som man kan for TikTok, eller det samme på Facebook som på LinkedIn. Kanaltilpasning av content kan føre til innhold av høyere kvalitet, som treffer målgruppen bedre, og som skaper større engasjement og resultater for din bedrift.

Når vi snakker om kanaler kan det også nevnes at LinkedIn og TikTok er verdt å holde et øye med i 2022. Begge kanalene har sett et stort løft i antall brukere i 2021, og trenden ser ut til å fortsette i 2022.

Har du behov for rådgivning rundt din bedrifts markedsføringsstrategi, kanalvalg eller innholdsproduksjon?

I Flav har vi en bukett med dyktige konsulenter innenfor digital markedsføring som gjerne hjelper deg med å kickstarte markedsføringsåret 2022. Vi holder oss oppdatert på de nyeste trendene til enhver tid. Ønsker du å fylle markedsavdelingen din med et ekstra tilskudd, eller kanskje du vil ha noen råd og tips? Vi tar gjerne en prat med deg.

Her finner du en oversikt over noen av de tingene vi kan hjelpe deg med innen digital markedsføring