fbpx
Vil facebook bli mer som TikTok?

Drastiske endringer i Facebook sin fremtidige oppdatering: Vil bli mer som TikTok

Den populære internasjonale nettavisen The Verge har avslørt at Facebook planlegger en stor endring i algoritmene. Dette er et tydelig forsøk på å ta tilbake de unge brukerne som i stor grad har gått over til den populære appen TikTok. Med sin kontinuerlige videostrøm har redefinert ideen til hvordan en sosial media-feed kan se ut – og det med stor suksess. Klarer Facebook å henge med før det er for sent?

av | jul 11, 2022 | Markedsføring

I stedet for å prioritere innlegg fra brukere man følger, vil Facebook sin hoved-feed anbefale og vise innlegg som de tror vil interessere deg, uavhengig av hvor innlegget kommer fra. Dette betyr at feeden på Facebook vil begynne å ligne mer og mer på feeden til TikTok og Instagram etter den seneste oppdateringen, i følge The Verge. De vil også gjøre Messenger til en integrert del av Facebook igjen – som per nå er splittet i to forskjellige apper.

Så ikke trusselen før det var for sent

Det kan virke som at Meta har oversett TikTok sin enorme vekst frem til nå, til tross for at TikTok bombarderte Facebook og Instagram med annonser før de ble kjent. Nå har de åpnet øynene og ser på appen som en økende trussel. Den yngre generasjonen, også kalt generasjon Z, har kortere oppmerksomhetsspenn enn den eldre generasjonen. De trenger med andre ord innhold som interesserer dem i et format som er visuelt og kortfattet – og det er akkurat dette TikTok har mestret med sin uendelige strøm av kortfattede videoer og en algoritme som har lært seg å kjenne hver enkelt person.

Hvordan Facebook vil se ut i fremtiden

I fremtiden vil hovedfanen, altså nyhetsoppdateringer, være en miks av Stories og Reels på toppen etterfulgt av innlegg som den nye «utforsk-motoren» (discovery engine) vil anbefale fra både Facebook og Instagram. Det vil være større fokus på det visuelle, og videoer vil bli høyt prioritert. Det skal også være en klarere oppfordring til å dele innlegg som en direktemelding via Messenger til venner og bekjente, skriver Alex Heath i The Verge.

Meta har innsett at for å konkurrere med TikTok, må de se til TikTok sin magiske «For You»- side, og lage noe lignende selv. Facebook perfeksjonerte en sosial-feed som lærer fra enkelte signaler du gir den. For eksempel å bli venn med noen eller like en side eller et innlegg. TikTok tok det neste steget og utvidet dette konseptet ved å også basere seg på passive seervaner for å gi deg en feed med en uendelig strøm av korte videoer som de tror du vil like. Med dette systemet har TikTok essensielt eliminert behovet for å følge folk for å se interessante videoer, og har dermed gjort det enklere for hvem som helst å gå viralt over natten uten en særlig stor følgerbase.

Begynnelsen på slutten av Facebook som verdens største sosiale medium?

Tall hentet fra Sensor Tower viser at TikTok har blitt lastet ned 3,6 milliarder ganger. I fjor var TikTok sine nedlastinger 20% høyere enn Facebook og 21% høyere enn Instagram. Et annet sjokkerende tall er at iPhone-brukere brukte i gjennomsnitt 78% mer tid på TikTok enn på Facebook.

Det skal derimot ikke sies at Facebook sliter økonomisk – de hover fortsatt inn milliarder av kroner hvert kvartal og har over 2,94 milliarder månedlige brukere. Men det kan selvfølgelig heller ikke legges skjul på at disse tallene viser tegn til at Facebook sine dager som verdens største sosiale medium nærmer seg slutten.

Hva har dette å si for oss markedsførere?

Denne oppdateringen vil nok føre til en langt tøffere konkurranse om oppmerksomheten til brukerne. Når det plutselig blir mer innhold fra fremmede blir det også mindre plass til innhold fra sider man følger. Man kan forvente seg redusert rekkevidde på innleggene.

Vi kan derimot anta at godt innhold vil belønnes i høyere grad med denne nye oppdateringen. Hvis mottakeren synes innholdet ditt er verdifullt, interessant eller underholdende vil du oppleve å nå ut til langt flere mennesker selv om du har få følgere. Å lage innhold som går viralt er en kunst i seg selv, men det handler i stor grad om å følge med på trender og gjerne bruke elementer av disse og implementere det i eget innhold. For eksempel på TikTok og Reels handler det om å bruke musikk og lyd som trender.

Produksjon av videoer fremfor bildet blir også viktigere skal man nå ut til mange. Videoene må fange oppmerksomhet og være underholdende samtidig som den skal være kort.

Blir de sosiale kanalene for like?

Når vi ser på disse endringene som er på trappene, kan man begynne å stille spørsmål om hvor facebook egentlig har tenkt seg. En sosial plattform som før var en ren billedplattform for å dele mer personlige bilder med venner og familie, er på vei til å bli en plattform som er mer video- og trendbasert, og styrt av kunstig intelligens. Facebook – som mange andre sosiale medier der ute – mister kanskje dermed litt fokuset på hva som differensierer dem til fordel for kortsiktige interesser og trender.

Flere og flere brukere av Instagram opplever allerede at de får opp stadig mer innhold fra personer og kontoer de ikke har noe forhold til i feeden sin. Mange opplever også at Instagram feeden har blitt svært lik konkurrenten TikTok, og stiller spørsmål om de egentlig trenger begge appene.Vil den planlagte Facebook endringen føre appen ut i samme situasjon, og føre til tap av brukere? Og hvis alle appene blir mer og mer lik – hvorfor skal man da ha én app for Facebook, én for Instagram, og én for TikTok?

Gjennom tidene har Facebook vært god og frempå når det kommer til å se og kopiere nye sosiale medier sine kjernefunksjoner. Ta Snapchat for eksempel – Facebook kopierte deres ide om Stories og la det til i sine sosiale medier. Dette har vært en knallsuksess for dem, spesielt på Instagram! Nå blir spørsmålet om dette vil fungere igjen – denne gangen med en ny «utforsk-feed» fremfor den tradisjonelle feeden vi har i dag på Facebook.

Trenger du hjelp med å administrere eller lage innhold til dine sosiale kanaler? Vi hjelper deg gjerne! Se våre tjenester innen digital markedsføring her.