fbpx

Digital vårrengjøring challenge 2023

Uke 1 – Instagram

Oppgave Onsdag 15. mars

Uke 1: Instagram

Oppgave onsdag 15. mars: Rydd i bedriftens Instagramfeed

Da er det onsdag og nå er det din bedrifts feed på Instagram som skal få en gjennomgang. Det er feeden som er det første inntrykket potensielle følgere og kunder får av merkevaren din. Det er en viktig del av markedsføringen din på Instagram, og det er derfor viktig å tenke nøye igjennom hvordan du ønsker at feeden skal se ut og hva du ønsker å kommunisere til følgerne dine.

Instagramfeed

Dette anbefaler vi at du sjekker når du gjennomgår feeden din.

Visuell identitet

Har du en tydelig visuell identitet i feeden din? Innholdet ditt bør passe sammen og representere merkevaren din på en konsistent måte. Bruk farger, grafikk og skrifttyper som representerer merkevaren din og skaper en enhetlig og gjenkjennelig profil. Hvis det er innhold som ikke gjør det, anbefaler vi at du sletter eller arkiverer det. 

Uttrykk og helhet i feeden

Har alle bildene og videoene dine samme estetikk og passer sammen i en helhetlig profil? Tenk på hva som kan være passende for bedriften din, for eksempel om du vil bruke lyse eller mørke farger, om bildene skal være kreative eller enkle.

Kvalitet på innholdet

Gjør en vurdering på kvaliteten på bildene og videoene dine, og arkiver dem med dårlig kvalitet. Ved å arkivere istedenfor å slette har du mulighet til å hente opp igjen innholdet ved en senere anledning. Prøv å unngå å ha bilder i feeden din som er for like eller som ikke skiller seg ut.

Sjekk også over at alle dine bilder er innenfor gjeldende lover og regler (for eksempel lov om alkoholreklame), og at de ikke strider mot «sunn fornuft» eller oppfordrer til risikofylte handlinger.

Opphavsrett og personvern

Sjekk over at din Instagramfeed ikke inneholder bilder eller videoklipp som bryter med opphavsretten eller personvernet til kunder eller ansatte. Har du rettighetene eller tillatelse fra fotograf til alle bilder du har postet? Deler du sensitiv informasjon gjennom bilde, video eller tekst? Arkiver eller slett.

Fest dine beste innlegg

Du kan feste inntil tre innlegg i feeden din, og disse vil ligge øverst i din feed helt til du endrer eller fjerner dem. Festing av innlegg kan være nyttig for å fremheve viktig informasjon, kampanjer eller arrangementer, og for å øke synligheten av spesifikke innlegg på profilen din.

Sjekk over innlegg du er tagget i

Den siste fanen av profilen din inneholder innlegg fra andre Instagrambrukere som har tagget din bedrift. Sjekk over om disse innleggene er representative for din virksomhet. Husk at alle kan se disse innleggene og at de er knyttet til ditt merkenavn. Velg mellom å fjerne din tag fra innlegget eller skjul fra din profil om du oppdager noe som svekker ditt omdømme.

Da har vi kommet enda en dag videre i den digitale våroppryddingen. Vi håper tipsene våre har ført til at du har fått en mer representativ og innbydende feed.  

Gled deg til i morgen! Da skal vi se litt nærmere på Instagramfølgerne dine og kontoer du følger!

Våre markedskonsulenter

Janicke Hansen

Janicke Hansen

Janicke er en dreven digital markedsfører med lang erfaring fra bransjen. Hun kan kunsten med å tenke helhetlig i forhold til markedsføring og skape godt og engasjerende innhold. Hun brenner for å benytte storytelling som en rød tråd i kommunikasjonen.

 

Hilde

Hilde Kristine Sandtorv

Hilde er en målrettet og strukturert person som har mye kompetanse på strategi og annonsering på digitale plattformer. Hun er ikke redd for å komme med ideer og innspill som er til kundens beste, og har et godt humør som lett smitter på de rundt henne.

Sofie Færestrand

Sofie Færestrand

Sofie er vårt nyeste tilskudd i markedsteamet, og er dyktig, engasjert og kreativ med kampanjeplanlegging, innholdsproduksjon, design & publisering på sosiale medier og digitale kanaler. Hun er alltid oppdatert på de nyeste trendene og er en racer på TikTok.

 

Logo Flav grønn

Kontakt oss

Flav AS
c/o VIS Vestlandets Innovasjonsselskap
Thormøhlensgate 51,
5006 Bergen
Tlf: 48117385
Mail: post@flav.no

Flav i sosiale kanaler