fbpx

Digital vårrengjøring challenge 2023

Uke 2 – Facebook

Oppgave Mandag 20. mars

Uke 2: Facebook

Da er uke 2 av vår challenge i digitale kanaler i gang. Denne uken er det en opprydning i din bedrifts Facebook-side som er på agendaen. Dette er den største sosiale medier kanalen i Norge, og en kanal hvor man kan nå ut til et stort og mangfoldig publikum.

Dette er en kanal som kan bidra til å øke synligheten og bevisstheten rundt merkevaren din, bygge opp lojale følgere og potensielt øke salget. En annen fordel med Facebook er muligheten for å samhandle med nåværende og potensielle kunder på en personlig måte.

Vi tar en gjennomgang på ulike deler med Facebook-siden hver dag, slik at du kan se gjennom og oppdatere der det er nødvendig for at du skal lykkes enda mer i denne kanalen.

Da setter vi i gang, slik at du på slutten av uken har et enda bedre utgangspunkt når du skal markedsføre din bedrift på Facebook.

Oppgave mandag 20. mars: Oppdater bedriftsinformasjonen din

Vi setter i gang uken med å begynne med den mest grunnleggende delen av din Facebookside, bedriftsinformasjonen din.

Bedriftsinformasjonen på din Facebookside er en kort beskrivelse av hva bedriften handler om, hva den tilbyr, og hva som gjør den unik eller skiller den fra andre bedrifter i samme bransje. En godt og komplett utfylling kan bidra til å øke synligheten og tiltrekke seg potensielle kunder eller følgere. Informasjon om bedriften og hva den tilbyr, kontaktinformasjon, telefonnummer, adresse og lenke til bedriftens nettside eller andre sosiale mediekanaler er noe av det som bør fylles inn.

Vi tar deg gjennom utfyllingen, steg for steg.

NB: Det har kommet en ny sideopplevelse på Facebook. Det er denne vi tar utgangspunkt fra i denne veiledningen.

Har din side blitt endret fra klassisk sidevisning til ny sidevisning har mest sannsymlig din bedriftsinformasjon blitt noe endret. Ta derfor ta en ekstra titt for å være sikker på at informasjonen fremstår på en måte bedriften ønsker, selv om du føler at du har hatt kontroll tidligere.

Innlegg →  Presentasjon

Åpne din Facebookside og klikk på fanen «Innlegg» om du ikke kommer på denne automatisk. Like under , til venstre for feeden din, skal du nå få opp et felt med kort bedriftsinformasjon. Øverst ligger din korte biografi. Klikk på Rediger biografi for å endre eller legge til tekst.

Dette skal være en kort beskrivelse av produkter eller tjenester som som bedriften din tilbyr. Husk at du i dette feltet kun har 101 tegn til rådighet, så bruk dem godt!

Noen vil oppleve at teksten man hadde i klassisk sidevisning nå har blitt for lang, så sjekk over at all relevant informasjon kommer med.

Om → Kontaktinformasjon og grunnleggende informasjon

Når du har redigert og lagret din biografi, klikk på fanen «Om». Her kan du redigere eller legge til viktig informasjon under feltet «Kontaktinformasjon og grunnleggende informasjon».

Kategorier

Her velger du den kategorien som representerer nisje eller bransje som din bedrift opererer innenfor. Avhengig av hvilken kategori ditt firma kommer under, åpnes ulike bedriftsverktøy. Dette kan være avtaler, arrangementer, jobber på Facebook og butikkverktøy.

Kontaktinformasjon

Du kan legge inn serviceområde hvis du reiser for å levere varer eller tjenester til kundene dine. For at nåværende og potensielle kunder skal enkelt kunne ta kontakt med bedriften, er det viktig å inkludere informasjon som e-postadresse, telefonnummer og adresse.

Nettsteder og sosiale lenker

For at potensielle kunder skal kunne finne mer informasjon om bedriften og følge med på oppdateringer er det viktig å inkludere lenker til bedriftens nettside og andre sosiale mediekanaler dere er aktive på.

Grunnleggende tjenester

Hvis dere er en butikk eller tilbyr tjenester er det lurt å blant annet inkludere informasjon om åpningstider og hvilke tjenester som dere tilbyr. Du legger til det som er aktuelt for din butikk.

 

Om → Detaljer om deg

Under fanen «Om» kan du også legge inn en lengre tekst om din bedrift. Gå ned til «Detaljer om deg» for å finne feltet.

Her er det mulighet for noe mer utfyllende informasjon om din bedrift. Vi anbefaler å ta med informasjon om hva som gjør dere unik og hva som skiller dere fra bedrifter i samme bransje.

Når du nå har gått gjennom disse punktene og oppdatert der det er nødvendig, skal potensielle kunder eller følgere forstå hva de kan forvente av dere som bedrift og enkelt komme i kontakt med dere hvis de ønsker det.

Var det overkommelig for første dag med Facebook i den digitale våroppryddingen? Om du har gjennomført alle trinnene vil du forhåpentligvis sitte med en oppdatert og mer relevant bedriftsinformasjon, som kanskje kan bringe nye kunder din vei.

Gled deg til i morgen! Da skal vi gå løs på den visuelle profilen til din bedrifts facebookside

Tips: Legg inn en påminnelse i kalenderen din hver dag denne uken, så husker du å gjennomføre dagens oppgave.

Våre markedskonsulenter

Janicke Hansen

Janicke Hansen

Janicke er en dreven digital markedsfører med lang erfaring fra bransjen. Hun kan kunsten med å tenke helhetlig i forhold til markedsføring og skape godt og engasjerende innhold. Hun brenner for å benytte storytelling som en rød tråd i kommunikasjonen.

 

Hilde

Hilde Kristine Sandtorv

Hilde er en målrettet og strukturert person som har mye kompetanse på strategi og annonsering på digitale plattformer. Hun er ikke redd for å komme med ideer og innspill som er til kundens beste, og har et godt humør som lett smitter på de rundt henne.

Sofie Færestrand

Sofie Færestrand

Sofie er vårt nyeste tilskudd i markedsteamet, og er dyktig, engasjert og kreativ med kampanjeplanlegging, innholdsproduksjon, design & publisering på sosiale medier og digitale kanaler. Hun er alltid oppdatert på de nyeste trendene og er en racer på TikTok.

 

Logo Flav grønn

Kontakt oss

Flav AS
c/o VIS Vestlandets Innovasjonsselskap
Thormøhlensgate 51,
5006 Bergen
Tlf: 48117385
Mail: post@flav.no

Flav i sosiale kanaler