fbpx

Digital vårrengjøring challenge 2023

Uke 1 – Instagram

Oppgave Mandag 13. mars

Uke 1: Instagram

Instagram er fokus når vi nå setter i gang første uke av vår 3 lange uker challenge i digitale kanaler. Dette er en kanal som fortsetter å vokse som markedsføringsplattform og er en av de mest populære medieplattformene i verden. Det er en god kanal for bedrifter å nå ut til et stort publikum og promotering av produkter og tjenester.

Brukes denne kanalen riktig kan det bidra til å øke synligheten, merkevarebevisstheten og engasjement fra kunder og følgere. I tillegg kan bedriften din øke følgertallet, trafikken til nettstedet og til slutt øke salget.

Vi går igjennom ulike deler av Instagram-kontoen hver dag, slik at du kan sjekke og eventuelt oppdatere for at din bedrift skal få enda større suksess i denne kanalen.

Sett av litt tid hver dag denne uken for å få Instagram-kontoen din til å skinne!

Oppgave mandag 13. mars: Oppdater bioen din

Vi setter i gang uken med å begynne med den mest grunnleggende delen av din Instragram-profil, bioen din.

Bioen på Instagram er en kort beskrivelse av bedriften og dens formål, og er en viktig del av merkevareidentiteten din og kan hjelpe deg med å skille deg fra mengden av profiler på plattformen. Den inkluderer informasjon om hva bedriften tilbyr, kontaktinformasjon og lenker til andre nettsteder eller sosiale medier-kontoer. En viktig del av bioen er å kommunisere bedriftens unike verdi og hva som skiller den fra konkurrenter.

Vi tar deg gjennom bioen, steg for steg.

#1 – Profilbilde

Dette er bildet som vises ved siden av brukernavnet ditt på profilsiden din. Er profilbildet ditt representativt og lett gjenkjennelig for din bedrift? Bruker du et bilde som er relevant for din bedrift kan det hjelpe deg med å skille deg ut og gjøre det enklere for følgere å identifisere profilen din blant mengden av profiler på Instagram.

Bildet bør være i høy oppløsning og må passe til Instagram-formatet. Instagram anbefaler å bruke et bilde som er 320×320 piksler eller større for å sikre høy oppløsning og kvalitet. Det blir automatisk beskjært til en sirkel. Vi anbefaler derfor å velge et bilde som er sentrert og passer inn i et sirkelformat. Profilbildet ditt blir vist i ulike størrelser og formater, avhengig av hvor på plattformen bildet ditt vises. Det er derfor viktig å velge et bilde som ser bra ut på alle enheter og skjermer.

#2 – Brukernavn og navn

Brukernavnet er navnet som vises i URL-en til profilsiden din, samt navnet som følgere og andre bruker for å tagge deg i innlegg og kommentarer. Husk at brukernavnet ditt er en viktig del av merkevareidentiteten din på Instagram, så her er det viktig å ha et navn som representerer bedriften din på en positiv og tydelig måte. Hvis nåværende brukernavn ikke lenger er relevant eller passer med bedriftens nåværende strategi eller mål, er det hensiktsmessig å oppdatere det.

Navnet ditt på Instagram er navnet som vises øverst på profilsiden din og kan være forskjellig fra brukernavnet ditt. Navnet ditt bør være tydelig og representativt for bedriften din for å gjøre det enkelt å huske og identifisere.

Kort og enkelt uten tall eller understreker
Er navnene dine korte og enkle å huske for potensielle kunder og følgere? Består dine nåværende brukernavn av spesialtegn, tall eller uvanlige stavemåter? Det kan gjøre det vanskeligere for følgere å skrive og huske.

Gjenkjennelig og unik
Navnene bør være relevant for bedriften din og lett gjenkjennelig for publikummet ditt. Hvis ikke navnet på bedriften eller en forkortelse av det er inkludert i navnene, kan det være lurt å oppdatere. I tillegg må du tenke på om de skiller deg fra konkurrentene dine. Et unikt navn vil gjøre det lettere for følgere å finne og huske deg.

Tenk på søkbarhet
Både brukernavn og navnet ditt er søkbart på Instragram og derfor bør du også inkludere relevante nøkkelord eller bransjetermer i navnet. Da blir det lettere for potensielle kunder å finne deg når de søker etter produkter eller tjenester som du tilbyr.

#3 – Bio, hvem er dere?

Dette feltet gir en kort beskrivelse av deg eller bedriften din, og hva du tilbyr. Er bioen din oppdatert og beskrivende for deg eller bedriften din? Sørg for at den er kort og tydelig og kommuniserer hva bedriften din gjør, og hvem dere er. Husk å være så konkret som overhodet mulig for å fange oppmerksomheten til de som ser på profilen din.

Hvis du trenger å oppdatere din bio, skriv den på en måte som skiller seg fra mengden og bruk en tone som er unik for din bedrift. Ta med en tydelig USP (Unique Selling Proposition) som skiller deg fra dine konkurrenter.

Vi anbefaler også å inkludere en CTA (Call-to-action) i bioen din. Du kan oppfordre folk til å gjøre noe spesifikt, som å besøke nettstedet ditt eller kontakte deg.

Bruk gjerne emojis i bioen for å få den til å skille seg ut. De kan hjelpe deg med å formidle følelser og gi bioen din litt ekstra personlighet. I tillegg har man få tegn til rådighet (maks 150) og da kan det være smart å erstatte ord med emoji.

Hashtags er søkbare fra bioteksten. Bruker du relevante hashtags i innleggene dine for å øke synligheten din? Vurder å legge til noen nye hashtags eller fjerne noen som ikke gir så mye verdi.

#4 – Lenker

Dette feltet lar deg legge til en lenke til en nettside eller en annen sosiale medier-konto som er relevant for din bedrift.

Det er kun én mulighet for å lenke ut fra bioen. Tenk derfor over hvor nåværende lenke ender opp og om det er dit du vil at trafikken fra profilen skal komme.

#5 – Kontaktinformasjon

Dette feltet lar deg legge til kontaktinformasjon som e-postadresse, telefonnummer, eller adresse for bedriften din. Dette kan hjelpe kunder med å kontakte deg eller finne deg på nettet.

Har du en fysisk adresse til bedriften anbefaler vi å ta med i bioen. Denne er klikkbar og tar deg til et kart. Alt som gjør kundereisen enklere blir satt pris på og forbedrer førsteinntrykket ditt.

Har du ikke en fysisk bedrift kan det likevel være fint å få med hvor i verden du befinner deg, med mindre du har en bedrift hvor plassering ikke er relevant så klart.

I tillegg er det mulig å legge til en handlingsknapp hvis de er relevant for din bedrift som «meldinger» og «kontakt». Er du i en bransje hvor det er relevant med lenke til «Bestill mat» «Book nå» eller innsendelse skjema er dette og knapper som kan legges til.

#6 – Kategorier

Hvis du har en bedriftsprofil på Instagram, kan du velge en kategori som beskriver bedriften din best.

Dette hjelper potensielle kunder å finne deg når de søker etter bedrifter som tilbyr lignende tjenester eller produkter.

Var det overkommelig for første dag i den digitale våroppryddingen? Om du har gjennomført alle trinnene vil du forhåpentligvis sitte med en oppdatert og mer relevant bio, som kanskje kan bringe nye kunder din vei.

Gled deg til i morgen! Da skal vi gå løs på Instagram høydepunktene dine

Tips: Legg inn en påminnelse i kalenderen din hver dag denne uken, så husker du å gjennomføre dagens oppgave.

Våre markedskonsulenter

Janicke Hansen

Janicke Hansen

Janicke er en dreven digital markedsfører med lang erfaring fra bransjen. Hun kan kunsten med å tenke helhetlig i forhold til markedsføring og skape godt og engasjerende innhold. Hun brenner for å benytte storytelling som en rød tråd i kommunikasjonen.

 

Hilde

Hilde Kristine Sandtorv

Hilde er en målrettet og strukturert person som har mye kompetanse på strategi og annonsering på digitale plattformer. Hun er ikke redd for å komme med ideer og innspill som er til kundens beste, og har et godt humør som lett smitter på de rundt henne.

Sofie Færestrand

Sofie Færestrand

Sofie er vårt nyeste tilskudd i markedsteamet, og er dyktig, engasjert og kreativ med kampanjeplanlegging, innholdsproduksjon, design & publisering på sosiale medier og digitale kanaler. Hun er alltid oppdatert på de nyeste trendene og er en racer på TikTok.

 

Logo Flav grønn

Kontakt oss

Flav AS
c/o VIS Vestlandets Innovasjonsselskap
Thormøhlensgate 51,
5006 Bergen
Tlf: 48117385
Mail: post@flav.no

Flav i sosiale kanaler