Digital vårrengjøring challenge 2023
Uke 2 – Facebook
Oppgave Tirsdag 21. mars
Oppgave tirsdag 21. mars: Gå gjennom bedriftens visuelle profil på Facebook
Den visuelle profilen til din bedrift på Facebook inkluderer flere elementer som kan hjelpe til med å presentere bedriften på en god måte og øke synligheten blant potensielle kunder og følgere.
Vi gikk gjennom bedriftsinformasjonen i går, og skal i dag se på profilbilde og forsidebilde. Kanskje disse elementene også trenger en våropprydning?
Profilbilde
Profilbildet på Facebook er en viktig del av bedriftens visuelle identitet, og det er viktig å velge et bilde som representerer bedriften på en god måte og skiller seg ut i nyhetsfeeden til potensielle kunder og følgere.
Bildet bør være tydelig og relevant som representerer bedriften på en god måte. For at det skal være lett å kjenne igjen bør det være et ryddig bilde som ikke er for overfylt med tekst eller detaljer. Ofte benytter man bedriftens logo eller et passende logoelement som profilbilde.
Bildet bør også være i tråd med bedriftens visuelle identitet på andre plattformer, som for eksempel nettsiden og andre sosiale mediekanaler. Videre bør bildet være av høy kvalitet og ha riktig størrelse og oppløsning. Facebook anbefaler minimum 196×196 piksler med en oppløsning på 72 dpi. Bildet beskjæres til en sirkel og derfor må det passe inn i dette formatet for at det ikke skal se feil eller rart ut.
Forsidebilde
Dette bildet er en stor og synlig del av bedriftens visuelle identitet, og velg derfor et bilde som er relevant, attraktivt og som skiller seg ut i nyhetsfeeden. I tillegg til å være tydelig, relevant, konsistent og av høy kvalitet som er anbefalt for profilbilde, bør forsidebildet være visuelt tiltalende og fange oppmerksomheten til potensielle kunder og følgere.
Et godt forsidebilde kan bidra til å øke synligheten og tiltrekke seg potensielle kunder eller følgere på Facebook. Dette bildet kan man bytte jevnlig og gjerne knytte til kampanjer, årstider eller annet spennende som skjer i bedriften.
Facebook anbefaler at forsidebildet er minst 400 piksler bredt og 150 piksler høyt. Se over ulike enheter og at bildet ser bra ut alle steder det vises. Har du tekst på bildet, høyrestill gjerne dette, da profilbildet dekker en del av venstre side på mobil.
Da har vi fikset den visuelle fremtoningen gjennom enkle grep. Husk at både profilbildet og forsidebildet kan endres i takt med kampanjer, årstid eller spesielle hendelser og merkedager, så tør gjerne å være litt leken her.
Gled deg til i morgen! Da tar vi for oss ditt publikum på Facebook og hvordan du kan få mer innsikt!
Våre markedskonsulenter
Janicke Hansen
Janicke er en dreven digital markedsfører med lang erfaring fra bransjen. Hun kan kunsten med å tenke helhetlig i forhold til markedsføring og skape godt og engasjerende innhold. Hun brenner for å benytte storytelling som en rød tråd i kommunikasjonen.
Hilde Kristine Sandtorv
Hilde er en målrettet og strukturert person som har mye kompetanse på strategi og annonsering på digitale plattformer. Hun er ikke redd for å komme med ideer og innspill som er til kundens beste, og har et godt humør som lett smitter på de rundt henne.
Sofie Færestrand
Sofie er vårt nyeste tilskudd i markedsteamet, og er dyktig, engasjert og kreativ med kampanjeplanlegging, innholdsproduksjon, design & publisering på sosiale medier og digitale kanaler. Hun er alltid oppdatert på de nyeste trendene og er en racer på TikTok.