Digital vårrengjøring challenge 2023
Uke 1 – Instagram
Oppgave Fredag 17. mars
Uke 1: Instagram
Oppgave fredag 17. mars: Planlegg innhold for instagram
Nå har du gått igjennom de viktigste elementene i din bedrifts Instagram-konto og har et godt utgangspunkt for å jobbe videre med denne kanalen. Skal du øke din synlighet og engasjement på Instagram må du lage en plan for fremtidig innhold. Da har du mye større sjans til å lykkes!
Planlegg Instagraminnhold
Her er stegene vi anbefaler at du ser på i dag og når det er gjort, kan du ta helg med god samvittighet.
Sett mål
Hva ønsker du å oppnå med bedriftens Instagram-konto? Dette kan for eksempel være å øke salget, bygge merkevarebevisshet eller engasjere følgere. Når du har satt målene vil det hjelpe deg med å bestemme hva slags innhold som er mest relevant og effektivt for å nå målene.
Definer bedriftens målgruppe
Når du definerer bedriftens målgruppe, er det lettere å lage innhold som appellerer til dem. Tenk på hvilke interesser, behov og preferanser målgruppen har, og skap innhold som passer.
Lag en innholdsplan
For å publisere jevnlig med variert innhold må en innholdsplan lages, da har du full oversikt på hva som skal produseres av innhold fremover.
Kartlegg tema
Kartlegg hvilke tema som skal være fokus for innholdet som skal publiseres. Ulike tema kan for eksempel være produkter/tjenester, historier fra bedriften og bransjerelaterte emner.
Velg format
Innholdsplanen bør inkludere bilder, videoer, reels og stories som skal publiseres. Det er viktig å variere innholdet og sørge for at det er relevant for følgerne og passer bedriftens merkevare og tema.
Publiseringskalender
For å sørge for at det er en jevn strøm av innlegg bør du også fastslå hvor ofte innhold skal publiseres. Det er lurt å ha en kalender som viser når innholdet skal publiseres. Dette vil hjelpe bedriften å organisere innholdet og sikre at det er en god balanse mellom ulike typer innhold.
Planlegg Hashtags
Bestem også hvilke hashtags som skal brukes på innleggene. Dette vil hjelpe bedriften med å øke synligheten og nå ut til potensielle kunder. Evaluering av innleggene som legges ut er også viktig.
Evaluer og optimaliser innholdet
Hva av innholdet ditt har gjort det bra og hva har du ikke truffet så godt på? Vi anbefaler at du har en rutine på gjennomgang av publiserte innlegg for å kartlegge dette. Denne evalueringen hjelper deg med å justere planen og sikre at innholdet er relevant og engasjerende. Du kan for eksempel teste ut innlegg hvor du stiller spørsmål, deler historier eller utfordringer eller oppfordre til kommentarer for å få dem til å engasjere seg med profilen din.
Endelig ferdig med uke 1 av våroppryddings challengen! Vi håper uken har vært nyttig og at du føler deg klar til å møte våren på Instagram.
Gled deg til neste uke! Da er det din Facebook konto som skal få seg en liten opprydding. Husk å sjekke innboksen din på mandag!
Vil du ha mer kontroll på alle dine markedstiltak, i alle kanaler? Les mer om hvorfor du trenger en publiseringsplan og hvordan vi kan hjelpe deg her.
Våre markedskonsulenter
Janicke Hansen
Janicke er en dreven digital markedsfører med lang erfaring fra bransjen. Hun kan kunsten med å tenke helhetlig i forhold til markedsføring og skape godt og engasjerende innhold. Hun brenner for å benytte storytelling som en rød tråd i kommunikasjonen.
Hilde Kristine Sandtorv
Hilde er en målrettet og strukturert person som har mye kompetanse på strategi og annonsering på digitale plattformer. Hun er ikke redd for å komme med ideer og innspill som er til kundens beste, og har et godt humør som lett smitter på de rundt henne.
Sofie Færestrand
Sofie er vårt nyeste tilskudd i markedsteamet, og er dyktig, engasjert og kreativ med kampanjeplanlegging, innholdsproduksjon, design & publisering på sosiale medier og digitale kanaler. Hun er alltid oppdatert på de nyeste trendene og er en racer på TikTok.