fbpx

Digital vårrengjøring challenge 2023

Uke 2 – Facebook

Oppgave Fredag 24. mars

Oppgave fredag 24. mars: Lag en plan for kommende innlegg

I løpet av uken har du gått igjennom flere viktige deler av din bedrifts Facebook-side og har et godt utgangspunkt for å bygge en sterkere online tilstedeværelse med å bli enda mer synlig og skape større engasjement på denne kanalen.

For å skape kontinuerlig innhold, relevante og engasjerende innlegg, samt spare tid og ressurser anbefaler vi å sette opp en plan. Ta en titt på stegene under og gå resten av våren i møte med jevnt og godt innhold på bedriftens Facebook-side.

Lag en plan for ditt Facebookinnhold

Sett mål for det totale innholdet og enkeltpostene

Hva ønsker du å oppnå med innholdet på bedriftens Facebook-side? Første steg er å sette klare mål for hva du ønsker å oppnå med innholdet på Facebook. Er det å øke antall følgere, drive trafikk til nettsiden eller kanskje øke salget? Når du har definert dette, vil det hjelpe deg med å bestemme hvilket innhold som er mest relevant og effektivt for å nå dine mål. Husk også at hvert enkelt innlegg ikke trenger å ha samme mål. Tilpass de ulike innleggene for å oppnå dine ulike målsetninger. 

Definer bedriftens målgruppe

Når du definerer bedriftens målgruppe, er det lettere å lage innhold som appellerer til dem. Tenk på hvilke interesser, behov og preferanser målgruppen har, og skap innhold som passer. Husk å ta med deg kunnskapen fra innsikten du har om ditt publikum fra tidligere i uken. 

Definer innholdstyper og formater

Definer hvilke ulike typer innhold du ønsker å publisere på Facebook. Dette kan for eksempel deles inn i tekst, bilder, videoer, stories, reels eller direktesendinger. Definer også hva du primært ønsker å oppnå med de ulike formatene og hvilken stil de skal holde. Eksempelvis vil et innlegg på «veggen» din ha høyere krav til kvalitet enn en story som forsvinner etter 24 timer. 

Legg opp Arrangementer

Tilbyr din bedrift ulike arrangementer eller events? Da kan du også ta med dette i din planlegging. Dette kan være verdifullt for din bedrift, da registrerte arrangementer kan bidra til økt synlighet, bedre kommunikasjon og markedsføring, samt skape engasjement og mulighetene for datainnsamling og evaluering av arrangementet.

Definer ulike temaer du ønsker å lage innhold med

Kartlegg hvilke tema som skal være fokus for innholdet som skal publiseres. Ulike tema kan for eksempel være dine produkter/tjenester, bak kulissene, bransjenyheter og råd/tips. Her er det også viktig å definere i hvilket format de ulike temaene passer inn: som innlegg, reel eller story?  

Sett dine planer inn i en Publiseringskalender

Hvor ofte ønsker du å publisere på Facebook, og når på dagen er det best å poste for å nå din målgruppe? For å sørge for at det er en jevn strøm av innlegg bør du fastslå hvor ofte innhold skal publiseres. Dette vil hjelpe bedriften å organisere innholdet og sikre at det er en god balanse mellom ulike typer innhold.

Budsjett for annonsering og promotering

Har du planer om å nå et større publikum på Facebook? Sett et budsjett for å promotere innholdet ditt, sette opp kampanjer og promotere din side mot potensielle kunder. 

Analyse og justering

For å optimalisere innholdet anbefaler vi å evaluere det regelmessig. Hva har gjort det bra og hva har dere ikke truffet så godt på? Basert på resultatene kan du justere planen og sikre at du treffer og engasjerer målgruppen din med innholdet som publiseres.

Har du fulgt alle trinnene i Challengen denne uken har du forhåpentligvis fått en mer presentabel og attraktiv Facebookside, du har fått ny innsikt i ditt publikum og innhold, og du har lagt en plan for videre aktivitet på kanalen. 

Gled deg til siste uke av Challengen! Da skal vi ta ta fatt på Google Min Bedrift som en effektiv markedsføringskanal! 

Våre markedskonsulenter

Janicke Hansen

Janicke Hansen

Janicke er en dreven digital markedsfører med lang erfaring fra bransjen. Hun kan kunsten med å tenke helhetlig i forhold til markedsføring og skape godt og engasjerende innhold. Hun brenner for å benytte storytelling som en rød tråd i kommunikasjonen.

 

Hilde

Hilde Kristine Sandtorv

Hilde er en målrettet og strukturert person som har mye kompetanse på strategi og annonsering på digitale plattformer. Hun er ikke redd for å komme med ideer og innspill som er til kundens beste, og har et godt humør som lett smitter på de rundt henne.

Sofie Færestrand

Sofie Færestrand

Sofie er vårt nyeste tilskudd i markedsteamet, og er dyktig, engasjert og kreativ med kampanjeplanlegging, innholdsproduksjon, design & publisering på sosiale medier og digitale kanaler. Hun er alltid oppdatert på de nyeste trendene og er en racer på TikTok.

 

Logo Flav grønn

Kontakt oss

Flav AS
c/o VIS Vestlandets Innovasjonsselskap
Thormøhlensgate 51,
5006 Bergen
Tlf: 48117385
Mail: post@flav.no

Flav i sosiale kanaler