fbpx

Digital vårrengjøring challenge 2023

Uke 3 – Google Min Bedrift

Oppgave Mandag 27. mars

Uke 3: Google min bedrift

I siste uke av våroppryddings-challengen er fokuset å få ryddet opp i og oppdatert din bedrifts profil på Google Min Bedrift.

Det å benytte Google Min Bedrift som en markedsføringskanal har mange fordeler. For det første er det en gratis plattform for deg, noe som alltid er kjekt å ha med seg. For det andre så øker du synligheten og troverdigheten til bedriften din, gitt at du har en presentabel og oppdatert profil.

Andre fordeler med Google Min Bedrift er at du kan holde kontakten direkte med dine kunder fra profilen via chat-knapp, de kan booke bord eller bestille et hotellrom hos deg og du kan motta anmeldelser. Du kan også benytte profilen din til å dele nyheter og kampanjer.

Brukes denne kanalen rett kan det øke din synligheten, tiltrekke flere kunder og hjelpe deg med å bygge et positivt omdømme på Google. Kundene kan også oppleve å få bedre kundeservice ved hjelp av tjenesten.

Har du ikke opprettet en Google Min Bedrift profil? Gjør det nå så går du ikke glipp av alle de gratis markedsføringsmulighetene dette verktøyet representerer!

Vi går igjennom ulike deler av din profil på Google Min Bedrift hver dag, slik at du kan sjekke, tilpasse og oppdatere din informasjon for at din bedrift skal få enda større suksess i denne kanalen.

Sett av litt tid hver dag denne uken for å få din Google profil til å stråle!

Oppgave mandag 27. mars: Oppdater bedriftsinformasjonen din på Google Min Bedrift

Vi setter i gang uken med å begynne med den mest grunnleggende delen av din Googleprofil, bedriftsinformasjonen din.

Bedriftsinformasjonen din er en kort beskrivelse av bedriften og dens formål, og er i likhet med i andre kanaler, en viktig del av merkevareidentiteten din. Hvordan du beskriver din bedrift kan hjelpe deg med å skille deg fra konkurrentene, og kan være en viktig kanal for at kunder skal finne deg og kommunisere direkte med deg.

Vi tar deg gjennom bedriftsinformasjonen, steg for steg.

Bedriften din på Google

Finn din bedrifts Google profil ved å søke på eget bedriftsnavn i Google søk eller Google maps. Er du registrert som administrator vil du få opp et panel i visningsfeltet for søk. Er du ikke administrator skal du få opp din bedrifts informasjon i høyre felt av søkesiden.

PS: For å kunne redigere profilen må du være innlogget som administrator etter at bedriften din har bekreftet siden. Det er vanlig at bedrifter får en egen oppføring, selv uten å ha lagt inn informasjon, så om du ennå ikke har bekreftet din bedriftsprofil må dette gjøres aller først. 

Rediger din bedriftsprofil

I panelet som du får opp i søkeresultatene velger du knappen «Endre profilen». Du får da opp et popup-vindu hvor du kan redigere og endre informasjonen.

Under fanen Info -> Om bedriften din

Her legger du inn bedriftsnavnet, slik du benytter det overfor kunder. Legg også inn bedriftskategori slika t dine kunder vet hva som er din kjernevirksomhet. Her har du også anledning til å legge inn flere kategorier, men husk å velge primær på den kategorien som representerer din bedrift mest.

Legg også inn en beskrivelse av din bedrift. I dette feltet har du 750 tegn til rådighet, men husk å starte med det som er viktigst, da det er dette som blir synlig i din profilvisning, Driver du en bedrift med egen Wikipediaside? Google henter gjerne en beskrivelse fra Wikipedia til din bedriftsprofil som vises øverst.

Du kan i tillegg legge inn åpningsdato om det er relevant.

Under fanen kontakt -> Kontaktinformasjon

Under fanen “Kontakt” legger du til ditt telefonnummer og nettsted.

Under fanen Sted -> Sted og områder

For at kundene skal vite mer om hvor du holder til er det lagt inn kartfunksjon i denne delen. Sørg for at din bedrift er synlig på Google kart ved å legge inn adressen hvor du vil at kundene skal finne deg. Du kan også legge inn virksomhetsområde om det er relevant.

Under fanen Åpent -> Åpningstider

Åpningstider er viktig informasjon for dine kunder, enten du driver butikk, restaurant, hotell eller kontor. Legg inn åpningstider, og husk at du her også bør legge inn eventuelt endrede åpningstider for høytider, ferieavvikling o.l. Google forholder seg til disse åpningstidene når folk søker på din bedrift.

Har du flere åpningstider? For enkelte bransjer kan det være aktuelt å legge inn flere åpningstider for samme ukedager. For eksempel for en restaurant kan man legge til når det serveres lunsj, når kjøkkenet stenger, åpningstider for takeaway eller levering av mat. Sjekk gjennom her om dette er noe du bør legge til basert på din virksomhet.

Under fanen Flere -> Attributter

Under denne fanen kan du legge til såkalte attributter på din profil. Dette kan være informasjon om eierforhold, fasiliteter og tilgjengelighet, eller at du har både en fysisk butikk og en nettbutikk. Ulike bransjekategorier vil ha ulike attributter tilgjengelig, så finn de som passer for akkurat deg.

Da skal du forhåpentligvis ha en oppdatert og korrekt bedriftsprofil på Google, og er mer konkurransedyktig og synlig i søk.

Gled deg til i morgen! Da skal vi se på den visuelle presentasjonen på Google Min bedrift.

Tips: Legg inn en påminnelse i kalenderen din hver dag denne uken, så husker du å gjennomføre dagens oppgave.

Våre markedskonsulenter

Janicke Hansen

Janicke Hansen

Janicke er en dreven digital markedsfører med lang erfaring fra bransjen. Hun kan kunsten med å tenke helhetlig i forhold til markedsføring og skape godt og engasjerende innhold. Hun brenner for å benytte storytelling som en rød tråd i kommunikasjonen.

 

Hilde

Hilde Kristine Sandtorv

Hilde er en målrettet og strukturert person som har mye kompetanse på strategi og annonsering på digitale plattformer. Hun er ikke redd for å komme med ideer og innspill som er til kundens beste, og har et godt humør som lett smitter på de rundt henne.

Sofie Færestrand

Sofie Færestrand

Sofie er vårt nyeste tilskudd i markedsteamet, og er dyktig, engasjert og kreativ med kampanjeplanlegging, innholdsproduksjon, design & publisering på sosiale medier og digitale kanaler. Hun er alltid oppdatert på de nyeste trendene og er en racer på TikTok.

 

Logo Flav grønn

Kontakt oss

Flav AS
c/o VIS Vestlandets Innovasjonsselskap
Thormøhlensgate 51,
5006 Bergen
Tlf: 48117385
Mail: post@flav.no

Flav i sosiale kanaler