fbpx

Digital vårrengjøring challenge 2023

Uke 1 – Instagram

Oppgave Torsdag 16. mars

Uke 1: Instagram

Oppgave torsdag 16. mars: Rydd i bedriftens følgere

I dag er det en gjennomgang av din bedrifts følgere og de som din bedrift følger på Instagram som står for tur. Har bedriften en sunn og engasjerende følgerskare kan det bidra til økt tillit og lojalitet, økt synlighet og merkevarebevissthet.

En god oversikt over din følgerskare kan også gi deg verdifull innsikt, og er en god hjelp til å kartlegge hvilket innhold akkurat dine følgere setter pris på.

Instagramfølgere

Dette anbefaler vi at du ser på når du sjekker over dine følgere og kontoer du følger. 

Fjern falske kontoer og inaktive følgere

Gå gjennom følgerne dine og se etter inaktive brukere, spam kontoer, falske kontoer og brukere som kan være upassende for din bedrift. Har du mange følgere kan dette være tidkrevende. Som en støtte kan du for eksempel bruke verktøy som Instagram Cleaner for å hjelpe deg med å identifisere og fjerne slike kontoer.

Sjekk over hvem din bedrift følger på Instagram

Gå gjennom listen med kontoer som din bedrift følger, og avfølg dem som ikke lenger føles relevante. Som en tommelfingerregel kan det være lurt å beholde relevante bedrifter, eksperter og influencere innenfor din bransje eller nisje. Dette sørger for massevis av inspirasjon og holder deg oppdatert på hva som skjer i bransjen din.

Finn nye kontoer å følge

I tillegg til å rydde opp i følgere og kontoer bedriften din følger, ta også og sjekk om det er nye kontoer som er kommet til som dere bør følge. 

Vurder å legge til bedrifter som kan bli dine fremtidige kunder eller samarbeidspartnere. Følg også interessante kontoer som dine eksisterende eller potensielle kunder følger, dette for å øke synligheten. Har det kommet til noen nye konkurrenter eller produkter på markedet som du bør ha oversikt over? Sørg for å følge disse for å holde deg oppdatert på deres markedsføringsstrategier, kampanjer og nyheter.

Følg også eventuelle partnerbedrifter og dine leverandører. Dette kan blant annet gi deg mulighet til å samarbeide på Instagram-kampanjer.

Hvordan identifisere nye kontoer å følge

Det kan være vanskelig å få full oversikt over profiler kun gjennom søk på Instagram. For å finne nye kontoer å følge er Utforsk-siden en nyttig funksjon. Klikk på «Utforsk»-knappen nederst på skjermen for å se anbefalte kontoer og innhold som Instagram tror vil være av interesse for din bedrift, basert på historikk og engasjement.

Du kan også søke etter relevante hashtags som er relatert til din bedrifts bransje eller nisje, og se hvilke kontoer som bruker disse hashtagene i sine innlegg. Følger du relevante hashtags vil du også få opp innlegg med disse i din feed, og dermed kunne lokalisere potensielle nye kontoer å følge.

I tillegg kan du sjekke hvilke kontoer som følger både din bedrift og dine konkurrenter. Det er stor sannsynlighet at disse kontoene vil ha lignende interesser og behov, og kan være relevante for din bedrift også.

Det var dag 4 av uken med fokus på Instagram. Føler du at du har litt mer kontroll over din konto nå?  

Gled deg til i morgen! På arbeidsukens siste dag skal vi se nærmere på planlegging av Instagraminnhold fremover!

Våre markedskonsulenter

Janicke Hansen

Janicke Hansen

Janicke er en dreven digital markedsfører med lang erfaring fra bransjen. Hun kan kunsten med å tenke helhetlig i forhold til markedsføring og skape godt og engasjerende innhold. Hun brenner for å benytte storytelling som en rød tråd i kommunikasjonen.

 

Hilde

Hilde Kristine Sandtorv

Hilde er en målrettet og strukturert person som har mye kompetanse på strategi og annonsering på digitale plattformer. Hun er ikke redd for å komme med ideer og innspill som er til kundens beste, og har et godt humør som lett smitter på de rundt henne.

Sofie Færestrand

Sofie Færestrand

Sofie er vårt nyeste tilskudd i markedsteamet, og er dyktig, engasjert og kreativ med kampanjeplanlegging, innholdsproduksjon, design & publisering på sosiale medier og digitale kanaler. Hun er alltid oppdatert på de nyeste trendene og er en racer på TikTok.

 

Logo Flav grønn

Kontakt oss

Flav AS
c/o VIS Vestlandets Innovasjonsselskap
Thormøhlensgate 51,
5006 Bergen
Tlf: 48117385
Mail: post@flav.no

Flav i sosiale kanaler